diskriminasi agama

dalam operasi menjadi pelajar rajin, aku dan izzati pergi ke library hari ini walaupun hari ini hari minggu (baca: hari ahad). niat di hati untuk siapkan assignment maths yg due esok. tapi, resultnye, berape kerat je soalan yang aku reti jawab. hu hu.

neway, bile on da way balik, tetibe ade seorang makcik tua ni. dia jalan pass kitorang ke arah yang bertentangan dengan kitorang. masa dia lalu tu, dia pandang aku ngan izzati macam nak makan kitorang. cuak gak sebenanye. muka memang bengis gle yang xleh bla tuh. n dia ade gak la membebel2 sumthin. aku x brape sure la dia ckp ape pasal telinga aku time tuh disumbat dgn earphones.

but, ape yang aku sempat tangkap, dia ade sebut perkataan 'scarf'.

aku : wey, ko dnga x makcik tu cakap ape?

izzati : ntah la. tapi mcm marah kat kite je. pehal...

aku : ko dnga x dia ade sebut 'scarf'?

izzati : haah erk. aku pun rase cam dnga. sebab dia tgk kite pkai tudung kot.

aku : wey, ke dia nak bg taw kat aku yang tudung aku berlonggok ni? ha ha.

izzati : banyak la ko.


hu hu. x pasal2 kene. sumtimes, rase takut gak kalo ade mat2 or minah2 saleh yang x brape suke kat perempuan yg pkai tudung ni. mmg la pkai tudung pelik kat negare omputeh nih. n obviously org pun tahu, we're muslims. dunia skang pulak, dah label muslims as terrorist. haih. ape nak jadi ntah.

izy pernah gak cite, when dia pergi trip to Waite Campus hari tuh, ade mat saleh tgh bwk kete lalu tepi diorg. bile dia nampak ade ramai perempuan pakai tudung, dia gi wat tanda salib. menakutkan. haih. rupe2 nye, ramai gak orang yg bersifat diskriminasi agama kat oz nih erk?!

4 comments:

lamka lutaidan said...

yana-chan!
len kali, klu ko nmpk makcik tu, ko tolak die kuat2 smpi masuk longkang! hahahahaha! *evil grin*

ape plak diskriminasi agame ni. eeeiii... goram plak eden baco eh...

btw yana-chan, tudong ko masih slalo berlonggok ke adealaide? :P

neway, miss ya so much! send my regards to afiq n izy!

*hugs n kisses*

BooK said...

tu ar. cuak gak ar. tp buat bodoh je. ntah2 die nak curi k tudung kite sbb tudung kite lawa kot. ke sbb brooch kite lawa ke.

isuzu_aizu said...

liyana: well, aku pun sll ditegur makcik2 kat oz ni. tp semua tegur ngan baik dan tanye knp kite kene pakai tudung. diorg akan dengan excitednye puji yang tudung kite lawa dan brooch kite lawa gak. siap tanye beli kat mana. selalu gak akan ditanya. so mmg kene prepare jawapan awal2. huhuhu

book: tudung kite lawa? brooch kite lawa?oi sejak bile ko pakai tudung wehh!! =p

Danial Jaafar 🇲🇾 said...

waaa, pengalaman nampaknye....



x tau nk ckp pe, sbb aq x pakai tudung tp die jeles tu n satu lg die x tau pasal pe muslimah kene pakai tudung.



die jeles kot....mmm ye aa tu...